Oxford Collapse

Det var i Berlins bedste pladeforretning, den lille uafhængige Bis Auf’s Messer, at jeg fandt LP’en Bits med Oxford Collapse. Om den kan fås alle mulige andre steder er muligt, men coverets anti grafik tiltrak min opmærksomhed denne vanvittige kolde og grå dag i Friedrichshain.

Oxford Collapse var en trio bosiddende i Brooklyn, der fra 2002 til 2009 nåede at udgive 4 albums på Kanine og Subpop. Deres sidste album blev Bits (Subpop 2008). Et album der i mine ører lyder som tre aldrene unges (måske først i 30’ernes) hyldest til ungdoms kådhed og care free mentalitet. Uden klynk heldigvis, men med snert af “det var tider” hist og pist. Bits er løst tøjlet slacker rock med nik til Pavement og en energi sammenlignelig med Minutemen’s arbejdsklasse punk. Vokalen er aldeles uskolet, hvilket sammen med den ikke nødvendigvis tighte lyd giver albummet en ægte “lad os nu bare give pis i, at vi er ved at blive voksne” følelse. Det rammer mig lige i mit semivoksne hjerte.

Chancerne for at opleve Oxford Collapse live er minimale, men selv om bandet er post mortem, må du love mig fluks at investere i Bits eller et af de andre albums med Oxford Collapse, hvis du støder på dem i Berlin, København, Randers eller andre steder.

http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=10472675&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=1&show_portrait=1&color=00ADEF&fullscreen=1&autoplay=0&loop=0

Oxford Collapse “The Birthday Wars” from Bits – Sub Pop Records on Vimeo.

/Troels

Skriv et svar

