ZZ Top – Eliminator

ZZ Top er på overfladen et helt og aldeles frygteligt orkester. Tre mænd med forkærlighed for motorcykler, hurtige biler og hurtigere damer. Og så spiller de bluesmusik iført cowboyhatte og solbriller!

Det er ikke finkulturelt.

Ikke desto mindre er deres album fra 1983 Eliminator en overset rockplade af selvudnævnte musikskribenter som mig selv. Det eneste minde jeg har om ZZ Top er fra min folkeskole hvor min klassekammerat – ham som gav lammere og fandt på øgenavne – kommenterede hånligt, at det Nirvana lort jeg hørte nede på biblioteket var noget fis, og jeg skulle ta’ at høre noget ZZ Top ligesom ham og hans far. Jøsses.

Men båndet som ses på fotoet herover fik jeg i sommers i USA af en fyr, som agerede guide for os på Seattle- og Olympia-kanten og som elsker ZZ Top lige så meget som han elsker Black Flag og David Bowie. Efter lidt tøven er båndet nu en god ven af min båndoptager, og jeg har derfor researchet lidt på Eliminator og ZZ Top.

Gimme All Your Lovin’, Sharp Dressed Man, Legs og Bad Girl er alle sangtitler fra Eliminator, som er ZZ Tops ottende album. Efter stigende succes gennem 70’erne holdt ZZ Top to års pause, men vente tilbage igen i 1979 som et genfødt band. Med et skarpt look – ikoniske lange skæg, cowboyhatte, solbriller og en ny lyd –  toppede trioen få år efter med det trommemaskine-drevne album fra 1983.

Den stilsikre og minimalistiske lyd af bluesguitar og trommemaskine gør albummet til en dansevenlig og måske endda sexet plade. Det er en simpel og effektiv kombination af disco, ørkenrock (er ikke sikker på om den term fantes på det tidspunkt) og blues – musik som egner sig til at starte fester og motorcykler.

Albummet blev en kæmpe succes og solgte platin samme år. Det var ikke kun på MTV, at bandet var populært, men til stor undren for mange fans spillede Black Flag altid ZZ Top inden deres shows. Min makker som gav mig båndet fortalte endda, at inden et show et sted i Europa i 1983 introducerede Black Flag ZZ Top’s Eliminator som deres egen nye plade, hvilket var for meget for nogle af de europæiske punks, der begyndte at græde. Det skulle stå i Henry Rollins biografi om tourlivet med Black Flag, Get In the Van. Sandt eller ej, så er Eliminator, med al sin kiksethed, en fremragende plade og værd at lytte til.

Videoerne herunder er til Sharp Dressed Man

//Troels

Skriv et svar

