Cymbals eat Guitars @ lille VEGA + 300hz @ KB18, 19/1

Jeg nåede to koncerter på denne torsdag aften. Den første med en omgang halvfesen indierock, den anden med kompromiløs no-nonsense noiserock.

Først var jeg et smut forbi VEGA for at se Cymbals Eat Guitars. En koncert jeg havde glædet mig til, eftersom deres seneste album, Lenses Alien, lå på min top 5 over 2011’s udgivelser. Til min store skuffelse var det en ligegyldig og intetsigende omgang, der aldrig rigtig nåede ind under huden. Hvis man keder sig under en koncert, er det der leveres bare ikke godt nok, længere er den ikke. Og jeg kedede mig vitterligt bravt under det meste af forløbet. Højdepunkterne var næsten de få impro-støjpassager, der er at finde i nogle få af CEG’s numre, eks. den næsten 9 minutter lange åbner fra Lenses Alien, ”Rifle Eyesight”. Ellers var oplevelsen lidt som en sodavand uden brus, med andre ord, flad. Måske var det simpelthen den ultrafesne aura, som Lille VEGA nu engang udstråler, der smittede af på hele oplevelsen. Jeg kunne i hvert fald ikke undlade at tænke, at koncerten ville have været bedre på et mindre spillested med en mindre cleancut atmosfære. Koncerten for cirka to år siden på Lades Kælder, var i hvert fald en langt mere intens og intim oplevelse.

Og nu vi er ved VEGA, hvorfor skal deres entre og barpriser være så meget dyrere end de fleste andre spillesteder i København? Entreen lød på 125 kr. + gebyr. Gebyret viste sig så at udgøre næsten 40 kr., så det samlede beløb endte på 162 kr. Man følte sig næsten som et offer for bondefangeri. En af de der tåber, der falder for det hustlede terningespil, en gruppe ivrige østeuropæere har kørende hver sommer inde på Strøget.

Jeg forlod CEG, under hvad jeg vurderede var deres sidste nummer, for blot at skynde mig videre til KB18 i Kødbyen, hvor et nyt dansk noiserock band, ved navn 300hz, holdt release for deres nyudgivne LP. Bandet består af medlemmer fra Lack, hvilket i sig selv havde givet mig nogle forventninger om et intenst liveshow. Jeg ankom tre numre inde i koncerten og nåede dermed at høre i alt omkring et kvarters støjhelvede. Kontrasten mellem CEG’s nosseløse fedteri, der i øjeblikket syntes at vare en evighed eller i hvert fald bare alt for længe, til 300hz korte, men kompromisløst brutale sæt, var enorm, og det var virkelig det spark i røven, jeg havde brug for efter en røvsyg koncertoplevelse. Desuden var atmosfæren ikke fesen og entreen ganske gratis, hvilket også skabte en pæn kontrast imellem VEGA og KB18.

300hz lyd var massiv, buldrende og monoton (på den fede måde). Sangene var forholdsvis simpelt skruet sammen med et desperat og angstfuldt udtryk, der først og fremmest blev skabt af forsanger Thomas Burøs skingre skrigevokal godt sovset ind i delay-effekter. KB18’s betongulv, der i nogle tilfælde kan skabe en dårlig akustik, var i dette tilfælde nærmest et plus, eftersom det blot forstærkede vokalens rungende ekko. På trods af, at der blev sunget på dansk, var det så godt som umuligt at høre hvad teksterne handler om, men hvis man skal gætte, er det højst sandsynligt ikke noget rart. Musikkens samlede lydbillede er i hvert fald, som Troels her på bloggen tidligere har gjort opmærksom på, nærmest fremmedgørende og industriel. Eks. på den repetitive og formidable ”en meter blik”, hvis rytme nærmest minder om et trykluftbor, der bare tonser derudaf uden nogen variation. Koldt, maskinelt og umenneskeligt og alligevel ganske befriende og rensende, som en form for katarsis. Alle tre bandmedlemmer havde rigeligt med energi, og det var virkeligt en fornøjelse uden lige at opleve Thomas Burø bag en mikrofon igen. Trods en del års pause fra forsangertjansen, efter Lack gik i opløsning, har han stadig har lige så meget nerve, og bliver stadig lige så rød i hovedet som en tomat, når han skriger.

Det startede med andre ord skidt og endte helt godt. Da jeg, en smule ør i hovedet, vendte hjem til kammeret på Nørrebro, følte jeg mig nødsaget til at sætte Lenses Alien på, for at blive bekræftet i, at CEG staidgvæk holder. Det gør de! Og såfremt de kommer til KBH igen, vil jeg bestemt give dem en chance til.

//Andreas//

One thought on “Cymbals eat Guitars @ lille VEGA + 300hz @ KB18, 19/1

  1. jacob frederiksen

    Læsten enlig dette oplæg pga. Cymbals Eat Guitars, men faldt så derefter over bandet 300hz. Tak for det. 🙂

    Svar

Skriv et svar

