Awesome Color

Som så mange kloge hoveder før mig har sagt, er det farligt at dømme en bog på dens omslag. En floskel ja, men ikke mindre relevant for mit følgende indlæg af den grund. I min sædvanlige søgen efter ny og spændende Lapplandsmusik falder jeg over psych-garage-noise bandet Awesome Color. De fanger først og fremmest min interesse, fordi de er blevet udgivet på Thurston Moores label, Ecstatic Peace! ‘Jo jo’ siger min logik mig, ‘så er der fat i noget’.

En videre læsning af bandets biografi forvirrer dog min hidtil ukritiske blåstempling af trioen. De kommer fra Michigan?! Hmm. Tænkepause. Lige udover The White Stripes (Detroit) og The Stooges (Ann Arbor) som nogle af de større michigan’ske rockforgængere forekommer det mig ikke, at der er en overflod af referencer til psych-garage-noise fra den fredfyldte, sø- og skovspækket stat i det nordlige. Heldigvis for mig tager jeg ofte fejl.

Og det gjorde jeg. Et enkelt lyt til blot et par af de første sekunder får mig straks til at krybe til korset. Bandets medlemmer Michael Troutman (aka Michael Awesome), Allison Busch (aka Allison Awesome) og Derek Stanton (aka Derek Awesome) er meget, meget, meget dét, der bliver lovet (psych-larm kort sagt) – til trods for deres Michigan-baggrund. De har udgivet tre albums via Ecstatic Peace! i 2006, 2008 og 2010, hvor især anden udgivelse finder tydelig inspiration ved Spacemen 3 (Playing with Fire-æraen) og været på tour med både Sonic Youth og Dinosaur Jr.

Den sørgelige slutning på denne fortælling er desværre så, at jeg – efter min lykkelige overraskelse over deres fantastiske lyd – finder ud af, at bandet ikke eksisterer længere. I 2010 (kort efter deres tredje udgivelse) annoncerer deres opbrud ved at skrive: ‘AC 2005-2010’ på deres Myspace-profil. Over and out, Awesome Color – tak for dét I gav, mens I var der.

/Kim

Skriv et svar

