Sam Amidon, 05.07.2012, Roskilde Festival

At se (og høre) Sam Amidon på Roskildes Gloria-scene tidlig torsdag aften var for mig lidt som at tage på en rejse tilbage i tiden. Mit tilhørsforhold til den folk’et gut startede sent i 2008, hvor jeg en dag faldt over hans musik fra pladen All Is Well. Hvad det var, musikken gjorde ved mig, aner jeg ikke, men et godt bud ville nok være, at jeg følte en blanding af for- og beundring, nostalgi og så bare ren og skær respekt for mandens enorme talent.

Og talentet var skam også til stede, da Amidon solo og akustisk leverede en performance, som i den grad var tro mod det, som manden kan; nemlig være uforskammet dygtig til det, han laver. Intensiteten og følsesladetheden var i top, og publikum stod som sild i en tønde (i dette tilfælde nok nærmere et dampbad) og kiggede hengivent på den 31-årige stemmecharmør. Især under nummeret As I Roved Out, hvor både stemmen og banjospillet fik lov til at galopere afsted i topfart, kunne man fornemme på publikummet, hvordan musikken i den grad kom udover scenekanten og serverede den ene hårrejsende lussing efter den anden.

Dog kunne jeg ikke lade være med at undre mig over den sparede opsætning, han havde valgt at gå i krig med. Ham selv, guitaren og banjoen var hans eneste rekvisitter på scenen, hvilket viste sig at fungere særdeles vel til de numre, som jeg her vil kalde Amidon-numre (herunder særlige kendetegn: Håret rejser sig på den lyttendes krop, vokalen når højder, som man ikke vidste fandtes, og banjoen hamrer derud af, som var vi nær dommedag), men dog knap så vel til de mere simple, lettilgængelige og hits-præget numre. Her virkede guitaren og stemmen til at være en tand for simpelt, hvilket resulterede i, at disse numre simpelthen gik hen og blev en anelse kedelige.

De få kedelige numre var dog heldigvis hurtig glemt både under koncerten og her i stunden af efterrationalisering. Manden er sgu bare hamrende talentfuld, og hans mere bombastiske samt følelsesladet bidrag til den moderne folk er og bliver skelsættende for genren, det er min påstand i hvert fald. Så – for at få lukket denne krabat – skal det siges om Amidons koncert, at det var det, som man havde håbet og forventet: Næsten ubehageligt godt, talentfuldt og mindeværdigt.

/Kim

*Billedet på denne post er lånt fra Politikens anmeldelse af Sam Amidon koncerten på Roskilde 2012.

One thought on “Sam Amidon, 05.07.2012, Roskilde Festival

  1. Pingback: Mixtape vol. 6 | LAPPLAND

Skriv et svar

