Ghostandthesong

I anledningen af den københavnske Strøm festival tænkte jeg, at det var på sin plads med lidt musik, som var en anelse mere over i den elektroniske genre, end hvad jeg ellers normalt ville kaste mig over. Så afsted med mig – som Alice ned i kaninhullet – ind i en verden, jeg ikke kendte, hvor alt var spøjst, eventyrligt og anderledes.

Og minsandten om ikke min første opdagelse i dette nye univers blev dette indlægs fokus, nemlig enmandsprojektet Ghostandthesong. Musikken finder ståsted på den berlinske electronica-scene – dog over i det mørke, mere eksperimentelle hjørne af scenearealet. Genrebetegnelse er endda noget så specifikt som neo-unrealistic-pop. Ifølge Ghostandthesong selv, findes inspirationen fra følgende: ‘gerhard richter, beatnik, awesome tapes from africa, martin büsser and testcard, old tapes, slow loris, acid mothers temple, peter sellers, distortion, berlin, rooms, arto lindsay, mollymegatrio, kenneth higney, my old bands breaking up, alan vega, beat happening, delia derbyshire and white noise, moe tucker, 80s hardcore, all kind of strange things, detroit-techno, adriano celentano, diy, critical theory, eno, der MOQ, creating own musical styles, nature, drone, berghain, arabic scales, bei roy, kinderschokolade, halber mensch, subcultur, beach boys, improvisation, piss and medicine, nico, 4 track-recorders, night time, vox amps, martin kippenberger, faust and klangbad, destroying, (we are)camera, reverb, old wu-tang-clan, girl bands, lee scratch perry, modular synths, sickness, analog photography, minimal music, old guitars, rehearsal space, the shaggs, lo-fi, raum 20…’ Så det er vist sikkert at sige, at begrænsning ikke ligefrem er en ting, som Ghostandthesong tager videre højtidligt.

Mere klogt eller kløgtigt er der sådan set ikke at sige om det fra min side (læs: jeg har ikke kunne opstøve noget om det på Google) andet end, at denne musik synes at tale et sprog, som jeg forstår – trods det ukendte modersmål. Hatten af for projektet Ghostandthesong, hvor musikken skaber melodier, sammenhæng og byder på uventede indfald og overraskelser, som kræver, at øret står skoleret for den udfordrende musiks autoritet.

Nedenstående er både videoen til sangen Ou Inme samt udvalgte numre fra Ghostandthesong’s soundcloud. Hvis du nyder, hvad der er valgt ud til dig her (inklusiv gratis downloads), opfordres du på det kraftigste til selv at udforske siden, hvor alle numre er lige til at downloade gratis. Tak.

 

/God lørdag, Kim

Skriv et svar

