Q & A med Fright Eye

Det ulmer og rumsterer for tiden i Aarhus’ hjørner og kroge. Det er svært at se i dagslys, og forsøger man sig om natten, skal man vide hvor man skal lede. Ikke alle har haft held med at forklare hvad der er tale om, men de der har fået et glimt, omtaler fænomenet som SCENEN. I løbet af et par år har denne scene på forunderlig vis, i ly af natten, avlet sig til en lille sværm af rastløse unge (og gamle) sjæle. Trætte af at se til, mens den jyske hovedstads kulturliv tager det ene forkvaklede, kønsløse skridt efter det andet, har de taget sagen i egen hånd. Nogle har startet et band, andre et pladeselskab. Der er blevet arrangeret koncerter, og flere og flere er kommet til disse koncerter.

Et af de seneste skud på den århusianske stamme er Fright Eye. Et purungt band med iveren i højsædet og en ambition om at lave musik fra hoften, der kan relateres til. Bandet består af medlemmer fra bands som Urban Achievers, Happy Hookers For Jesus og NarcoSatanicos, og de er lige straks klar med deres første udspil – et bånd der udgives på det Aarhus/Skive baserede label Vulgar Deformity. De spiller desuden deres debut show i dag på Trøjborg beboerhus i Aarhus, og varsler i øvrigt så mange koncerter som de overhovedet kan komme i nærheden af.
En oktober aften i kølvandet af en af disse omtalte koncerter, placerede de tre medlemmer sig i en sofa på Trøjborg og diskuterede i fuldskab en håndfuld spørgsmål stillet af en ligeledes beruset Lappland blogger. Her er hvad jeg fik kradset ned:

Hvordan startede Fright Eye?
Casper: I Urban Achievers var det tit sådan at Mikkel og jeg var super klar på at øve. Jeppe (sanger i Urban Achievers) bor i Skive, så vi kunne kun øve alle 4 i weekenden. Men Mikkel og jeg endte altid med at tage derud alligevel, vi betalte jo til øveren og sådan. Når vi så sad derude og drak øl og chillede, begyndte jeg altid at synge med på The Spits og alt mulig andet.
Mikkel: Og jeg blev ved med at sige til ham, “Casper, en eller anden dag skal du fucking synge i et band! Det lyder for vildt når du synger Devo og Spits og alt det der”. Casper grinte og sagde, “jaja, klart, LOL” og sådan, men jeg blev ved, og Jeppe begyndte også at sige han skulle tage sig sammen.
Casper: Mikkel og jeg var så taget derud en dag, og vores trommeslager skulle passe en hund eller sådan noget. Så spurgte Mikkel om jeg ikke havde et nummer vi skulle prøve at spille. Jeg havde et par stykker, som jeg havde lavet på bas men som ikke passede ind i Urban Achievcers, og inden vi fik set os om, havde vi spillet det. Mikkel syntes det lød dope nok og var stoked over riffet, og så blev vi enige om at tage ud og indspille det.
Mikkel: Jeg havde lånt en H2N optager af min far, som han havde fået i 40 års fødselsdagsgave. Jeg vidste ikke helt hvad vi skulle gøre med den, men jeg kom i tanker om at jeg havde GarageBand på min computer. Så vi optog trommer og bas og lagde det der ind. Bagefter indspillede jeg guitar og Casper vokal.
Casper: Der var ikke nogen tekst endnu, så vi skulle lige pludselig til at finde ud af hvad det skulle handle om. Det skulle bare være jordnært, så det blev noget om hvordan jeg har det når jeg har fucking mange tømmermænd og ikke kan stå op. Det skulle bare være noget som alle kan relatere til.
Mikkel: Casper og jeg var rimelig enige om hvor det skulle hen, og i løbet af et par øvere skrev vi seks numre. Men vi manglede en guitarist. Vi spurgte alle. ALLE! Jeg sagde, “hvad med Thorbjørn og det der crew.”
Casper: Og så kom vi i tanker om Victor, som jeg har kendt siden jeg fik langt hår og begyndte at høre Slayer. Victor er virkelig en party guy. Men han er også rimelig tech. Så vi spurgte ham. Og han var sådan “naaah, jeg har seks bands og sådan”, men så hørte han musikken og så var han fucking klar på det. “Det kan man relatere til! Og det er mega nemt!”, sagde han.
Mikkel: Det var mig der spillede guitar før Victor kom med. Og jeg kan godt spille power akkorder og lave nogle melodier der lyder af lort. Men da Victor kom, der var det bare fuldendt. Så kom alle de der face-melt soloer, hahaha…
Victor: Men det går hurtigt. Jeg skal lige vænne mig til alle de der ned-slag.
Casper: Du får betændelse i håndledet af det lort, haha…

Hvad er I inspirerede af?
Casper: Cola Freaks!
Mikkel: Mads Stobberup (sanger i Cola Freaks, koncertarrangør i Aarhus), Morten Ettrup (koncertarrangør i Aarhus) og Cola Freaks!
Victor: Helt sikkert!
Mikkel: Reatards, Traditional Fools, The Spits. Alt hvad der kommer lige fra hjertet! Uden alt muligt pis.
Casper: Wire. Og Urinals. De gør det der med bare at køre én akkord, det er fucking bad ass! Det er så simpelt!
Mikkel: Og Nirvana! Fuck mand, de lærte mig hvor nemt det er at lave sange. Og Ramones, de smeltede alle folks ansigter fordi de var så simple og aggressive.

Hvad sker der i Aarhus for tiden?
Casper: Der sker dét, at der er en fucking god diy ting kørende!
Mikkel: Igen er det i stor grad Raum Eins (koncertarrangører + pladeselskab) og Mads Stobberups skyld. Og Andrew (booker, radiohelt m.m.) og Cola Freaks og Tæve og de der ting. De holdte det kørende.
Casper: Folk lånte penge i banken til at lave shows for. Så tjente de dem ind på ølsalg.
Mikkel: Og så har det bare taget fart med alle mulige bands og labels… Emenkaya, Vulgar Deformity records, Raum Eins records, nye unge bookere der kalder sig Ignition, et helt ungt band der hedder Bedbugs osv… Folk på min alder har lige pludselig fået øjnene op for at der rent faktisk er en scene. Og det kunne ikke være sket uden alle dem vi lige har nævnt. Og nu handler det bare om at hoppe på. Alle har mulighed for at lave et band, alle har et sted at komme ud med deres musik. Det er virkelig nu det fucking sker! I Aarhus af alle steder!

I har alle sammen andre bands, hvad tænker I om det med at lave flere bands?
Victor: Der er så mange ting der er fedt, og man udvikler sin musiksmag efterhånden. Men må bare erkende, at man kan ikke få alt ud igennem ét band. Da jeg spillede i ét band, var der altid diskussioner om hvad vi skulle spille. I flere bands kan man lave flere forskellige ting. Og det der er fedt med Fright Eye er, at man kan lave numre uden at sidde derhjemme og spekulere over om det nu er lavet før, om det er godt nok osv. Der skal bare være fucking god energi! Fright Eye er catchy og energisk, det er pisse let at gå til.
Casper: Jeg var fucking lort, da jeg startede på bas i Urban Achievers. Men hele tilgangen fra Ramones og Nirvana med at man bare behøver et par akkorder der bliver spillet hurtigt, fik mig til at ville lave mere. Og så skal det bare handle om at kede sig, så kører det. Noget folk kan relatere til. Mere har jeg ikke at sige til det.
Mikkel: Jeg elsker musik. Men der vil altid være tidspunkter hvor det sutter røv, når man slæber gear eller sprænger strenge eller whatever. Når man så spiller og der måske kommer nogen hen og siger det var fedt, så er det fuldstændig ligemeget med de der nederen ting. Det hele betaler sig, når man står og spiller og folk synes det er fedt. Hvis jeg har nederen på i skolen, tager jeg hjem og laver et riff, og så får jeg det svedigt. Så laver jeg en sang om hvor nederen skolen er. Det er virkelig en god måde at komme ud med tingene på. Og det er noget alle kan relatere til.
Casper: Kommer der for eksempel en fra Cola Freaks efter en koncert og siger “Fuck, det rippede”, eller hvad de nu siger. Folk som man har set op til. Det gør hele forskellen. Eller da vi varmede op for The Spits og de sagde at vi var dope og fik dem til at føle sig som skaterdrenge igen. Der døde jeg altså!

Hvis I var en film, hvilken film ville I så være?
Mikkel: The Big Lebowski, BOOM!!
Det er inspiration til livet. Han bowler og så er han bare fucking glad for det. Og så lidt mælk og lidt weed. Han er tilfreds med de der små ting.
Casper: Dazed and Confused.
Victor: Alt horror.
Mikkel: Casper har en ting med at han tager hjem og ser dokumentarfilm når han bliver for blæst. Han tog fandme hjem nytårsaften og så en eller anden dyrefilm, hahaha…

Hvad skal der ske med Fright Eye i fremtiden?
Victor: Vi skal have nogle gigs og nogle flere numre.
Casper: Og vi udgiver et bånd på Vulgar Deformity.
Mikkel: Jeg vil fucking aflyse alt andet, jeg vil bare spille shows! Sige ja til alt hvad vi kan få.
Casper: Regel nummer 1 er at have det fucking sjovt. Og så er det vigtigt at alle er enige om tingene. Hvis alle er klar på det, så gør vi det bare.
Mikkel: Total demokrati!

Hvordan kan det være I udgiver på bånd?
C: Vi har sgu ikke råd til at udgive vinyl.
M: CDer er døde, bånd er billige. Og de lyder fedt. Sådan er det.

Tobias

4 thoughts on “Q & A med Fright Eye

  1. Pingback: Bryggerfest | LAPPLAND

  2. Pingback: Interview med Bed Bugs | LAPPLAND

  3. Pingback: Happy Hookers For Jesus | LAPPLAND

  4. Pingback: Lappland præsenterer: Snaredrum, Cairo Pythian (US) & Fright Eye | LAPPLAND

Skriv et svar

