Heavy Hawaii

38401_411745585078_8245173_nHeavy Hawaii er en kvartet fra San Diego, som jeg først stiftede bekendskab med for et par år siden, hvor jeg faldt over singlen ‘Sleeping Bag’. Der var en ubekymrede lethed over nummeret, en californisk happy-go-lucky-attitude om man vil det, som straks fik mig til at glemme alt om verdens dårligdom. Jeg mener, halvdelen af melodien bliver fløjtet (!), det siger vist i sig selv ret meget.

Heavy Hawaii blev til i 2009 og består af Matt Bahamas, Aimee Sanchez, Mikey Peterson og Derek Butler. Bahamas fortalte dengang om, hvordan musikken fandt det meste af sin inspiration i ‘babes’ – hvilket udover fløjteriet ydermere er et ret godt bevis på den indstilling, Heavy Hawaii ligger for dagen. Nummeret ‘Sleeping Bag’ blev valgt til at være med på Bathetic Records’ compilation ‘Summer Bummer (Get Laid, Get Wasted)’ i 2010 og samme år blev deres debut-EP ‘HH’ udgivet på Art Fag Records, og de fik en nominering som best new artist til San Diego Music Awards.

Det sjove med Heavy Hawaii er så bare, at det er et af de der bands, man hører – og så glemmer igen. Det var i hvert fald tilfældet med mig. Indtil for et par dage siden, hvor jeg så, de havde postet deres nyeste single ‘For People Who Like To Smoke’ på Facebook. Denne single viste sig at være lidt noget andet end de tidligere HH-numre, jeg havde hørt.  Umiddelbart tænker jeg, at det er blevet en anelse mere seriøst fremfor blot lallende – om det så er de ekstra par år på bagen, der har gjort Bahamas til en lidt mere alvorlig sangskriver, det skal jeg ikke kunne sige. Men samtidig med at den velkendte HH-lethed kan høres i nummeret, er det også blevet en anelse mere råt og skraldet.

Om ikke andet fik den nyeste single mig til at tænke tilbage på gutterne og deres glade musik. Og det blev spillet et par gange og fik mig til at drømme om strande, sol, øl, bål og mangel på bekymringer. Stor tommeltot opad herfra; det er altid kærkomment med toner, der kan navigere en væk fra vinterkulden. Deres nyeste udgivelse hedder ‘XXIX’ og udkommer her i januar.

‘Sleeping Bag’:

___________________________________________________________________

‘For People Who Like To Smoke’:

/Kim

Skriv et svar

