Masturbation Goes Cloud

321287_180114402070119_822907664_nFordomme er nu engang det brændstof, verden kører på. Det er absolut ikke et pessimistisk syn fra min side; sådan er det bare. Vi navigerer alt efter, hvordan vi har fået fortalt/lært/oplevet, at tingene sådan cirka hænger sammen. I denne post vil jeg gerne dele mine fordomme om Grækenland med jer. For hvad kan det græske egentlig udover at være hjemlandet for oldtidens tænkere, charterferie-øer, feta og økonomiske kriser? Kan det på nogen måde bidrage til den moderne musikscene, eller er det udelukkende zorba, zorba og atter zorba til evig tid? Et lettere provokerende spørgsmål fra min side, som er yderst bevidst stillet for netop at komme videre til min næste (en anelse mere positive) pointe, nemlig at det sjove ved fordomme er så, at straks som man mener, man har fundet og erkendt sandheden om et givent fænomen, møder man modstand. Og min fordom overfor Grækenland, der mildest talt tegner et relativt snævert og unuanceret billede af landet, mødte i den grad sin overmand, da jeg stødte på den instrumentelle trio Masturbation Goes Cloud.

Først og fremmest er der navnet. Et navn der nær tog livet af mig, da kaffen blev lige så chokeret som mig over ‘onani’-ordet og besluttede sig for at gå ad luftrørsvejen fremfor den sædvanlig. Dog kom jeg mig hurtigt og fandt derefter navnet noget så underholdende og holdbart. Så langt så godt – drengene havde fået min opmærksomhed, og næste punkt på dagsordenen var jo så, hvad det egentlig var, den græske trio kunne?

MGC forklarer selv, at de er et projekt, som er baseret på at skabe ‘real time layers’ med en 6-strengsbas (Fender Jaguar Baritone Custom). Behjælpelig til dette anvendes en loop pedel, og lydbilledet fuldendes med synth og trommer. Melodien skabes af synth og bas og holdes i stram snor, da den sjældent får lov til at bevæge sig udenfor dét, som den startede med. Dette skaber nogle – monotome ja – motiver, men gentagelsen af lydstykkerne tilfører også musikken en psykedelisk, nærmest meditativ karakter. De finder inspiration i både math rock og kraut rock, hvilket tydeligt kan høres, men mere specifikt betegner de selv deres musik som ‘autistisk’ rock grundet en helt essentiel besættelse af specifikke rytmer og den minimale og gentagne basgang. Det er gentagelse, der ikke forårsager kedsomhed, men derimod farer derudad.

Da jeg så sad og var overrasket over denne fornøjelige musik og dens oprindelse i Grækenland, besluttede jeg mig for at grave en anelse dybere – og lur mig om det ikke førte mig til endnu en opdagelse, der i anden omgang ligeledes sønderbankede mit fordomsfulde syn på landet og dets rockegenskaber. Det viste sig, at MGC’s label, Somehow Ecstatic Record, lå i hovedstaden Athen, og akkurat ligesom med MGC skete der også spændende ting her. Pladeselskabet har siden begyndelsen af 2012 lavet en serie af optagelser kaldet ‘One Day Series’, hvor en artist eller et band har 24 timer til at skrive og indspille et helt album. Titlen på albummet er altid datoen for de 24 timer. Idéen bag serien er at eksperimentere med den spontane kreativitet og vilkårligheden i første indskydelser.

Hurra for min fordoms død! Efter min mening kan Grækenland så absolut tilføre spændende og lytværdigt musik til rockverdenen derude. Og det allerbedste – og måske også en årsag til, at det ikke går skidehammerende godt med den græske økonomi – er, at det er gratis. ALLE 24-timers udgivelser. Og der er virkelig alt fra smukke cello-kompositioner til hardcore electronica, så alle kan lege med. Find One Day Series udgivelserne her.

Nedenfor kan du høre (og downloade gratis), hvad Masturbation Goes Cloud fandt på på de 24 timer den 20. december 2012:

/Kim

Skriv et svar

