Absolutely Free

Absolutely FreeUd af asken fra det hedengangne DD/MM/YYYY er bandet Absolutely Free opstået. Men hvad skete der egentlig med DD/MM/YYYY? Og hvordan er det lykkedes Absolutely Free at opnå den obskure lyd som deres debut EP emmer af? Dette har jeg forsøgt at gøre rede for udelukkende ved hjælp af musikalsk fortolkning.

 


Nok kan man i stor grad beskrive Absolutely Frees lyd som poppet. Man tag ikke fejl, dette er ikke ensbetydende med at det er nogen let fordøjelig mundfuld der bliver disket op med på bandets første udspil, 12″ EP’en “UFO / Glass Tassel”, fra november. Efter de første gennemlytninger af EP’en, står det klart for mig, at dette ikke bare er en EP. Dette er et manifesterende udtryk for og eneste eksisterende bevis på opdagelsen af et af menneskehedens aldrig hidtil realiserede stykker teknologiske vidundere; tidsmaskinen!

De fire canadiere er, efter alt at bedømme – i selskab med Tomas del Balso der udgjorde femte hjørnesten i DD/MM/YYYY – i en vild jam-rus 11. november 2011 tilfældigt snublet over hvad der viste sig at være en primitiv slags proto-tidsmaskine. Tomas del Balso går efter realiseringen af opdagelsen i panik og taler stærkt for at indblande myndighederne, hvorpå de øvrige medlemmer ser sig nødsagede til at likvidere ham. De fire resterende medlemmer tager herefter tidsmaskinen i lommen og skynder sig at forlade gerningsstedet. Få blokke fra øvelokalet bliver det klart for dem, at 1) denne proto-tidsmaskine er deres eneste vej væk, samt 2) maskinen fungerer udelukkende ved samtidig udførelse af tre-springs disciplinen:
De fire venner tager tilløb og gør afsæt i det velkendte udgangspunkt fra DD/MM/YYYY… Herefter lander de i en tåget sandkasse af 80’er æra Steve Miller keyboardflader… Bange og forvirrede sætter de hurtigt af igen med en af Millers MOOG synthesizere under armen… Denne gang hopper de helt til Sydtyskland og 70’ernes krautrock. De når, trods heftigt indtag af diverse medikamenter, at opsnappe en stærk tilbøjelighed til repetitiv struktur, og da de efter tredje og sidste kraftanstrengelse lander i New York anno 1966 – nærmere betegnet i Frank Zappas studie – bedøver de Zappa med medicinrester fra Tyskland og omskriver hans sange ud fra hvad de har oplevet… Resultatet er: ABSOLUTELY FREE (!?)

Efter indspilningerne i Zappas studie vendte bandet hjem til Toronto og nutiden og tidsmaskinen gik til grunde undervejs. Bandet har undervejs på forunderlig vis formået at ændre nutiden således at de aldrig har likvideret deres tidligere bandkammerat.
Dog vil ingen tro på deres beretninger om tidsmaskinen.
De har siden lavet nedenstående video i forsøg på at beskrive deres oplevelser med tidsrejse.

Spørger man firkløveret selv, kan historien om bandet beskrives kortere: “A poly rhythmic berbere stew swung from an I beam, knit in a sauerkraut sweatshirt printed with a constellation map made in ascii“, står der på bandcamp. 
Hele EP’en kan streames her.

Tobias

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s