Not Cool

261603_244169368933977_1281126_nDer er mange bands, der fortsætter karrieren trods udløbsdatoen for længst er overskredet – Not Cool er ikke et af disse bands. Faktisk er de det modsatte, for de lader til at have stoppet præcis, da de for alvor kom i fokus og blev interessante for omverdenen. Hvorfor? Det er ikke til at sige, men god musik lever heldigvis videre trods et fysisk bandbrud, og det fejrer vi her med en lille nekrolog til ære for Not Cool.

Da jeg fandt ud af, at Not Cool havde spillet opvarmingsgig for Pissed Jeans i 2011 og tilmed lavet en liste over deres yndlingsalbum fra 2010 med Women øverst, måtte jeg hurtigt overgive mig til de usejes ekstreme sejhed. Den gik bare rent ind. Trioen spiller flabet punk, men med en kant som jeg sjældent har hørt før. Forsanger Matthew Gilbert råber og skriger gerne, men er ej heller bleg for at synge med en sart, halvforpint vokal i bandets mere rolige numre. Trommerne ruller afsted uden det mindste besvær og med et stort overskud, og guitaren forsøder hele herligheden. Selv kalder de musikken for ‘gutter pop’, altså rendestenspop. Jeg er ikke lige klar over, hvad de selv ligger i denne beskrivelse, men jeg forestiller mig lidt, at det er noget lignende at kalde sig selv for ‘Not Cool’.

I 2011 kommer der god varme under Not Cool’s gryde, og eksempelvis viste NME interesse for bandets rendestenslyd. Dette skulle dog vise sig ikke at være tilstrækkeligt til at opretholde bandets eksistens. I begyndelsen af 2012 meddeler de på Facebook, at de afliver projektet: ‘Due to various circumstances including personal development, self loathing and various godly epiphanies we have decided to ‘call it a day,’ quit, split etc.’ Ikke den meste grundige forklaring, men budskabet er soleklart: Not Cool er afgået ved døden.

Jeg mener helt klart, at musikken her indbyder til lytning mere end læsning, så jeg vil hermed afslutte nekrologen. ‘Rugged Raw’-EP’en som jeg har valgt at poste nedenfor, er kun et af eksemplerne på, hvor alsidigt og alt andet end ikke fed deres musik er. Der ligger en håndfuld udgivelser på deres bandcamp, så klik derover og gør dig selv den tjeneste at dykke lidt ned i Not Cool’s skattekammer. Så er der kun tilbage at sige, det er dælme ærgerligt, at disse tre gutter ikke længere forskønner verdenen med deres musik, for det er dælme noget musik, som gør verdenen en tand skønnere.

/Kim

Skriv et svar

