Bryggerfest interview

Plakat, Bryggerfest 2014Torsdag d. 10. juli løber den aarhusianske diy-festival Bryggerfest af stablen. Efter to yderst vellykkede dage i Dome of Visions på Aarhus havn sidste år er bagmændene klar til at skyde anden omgang igang, denne gang på V58 i downtown Aarhus. På en svalegang i selvsamme downtown Aarhus lykkedes det os lørdag aften at fange og udspørge 2/3 af festivalbesætningen om deres kærkomne festival.

Lappland: Fortæl lidt om Bryggerfest, hvornår og hvordan startede det?

Mikkel: Bryggerfest er en festival, der er startet af Casper Skou Sørensen, Buster Ask Taudal og Mikkel Holm. Vi startede festivalen sidste år for at prøve at lave noget, som vi aldrig havde prøvet før, og som Aarhus aldrig havde haft før. Og det gør vi så igen i år.
Casper: Sidste gang der var en rigtig punkrock festival i Aarhus, var vel i 80’erne med No festivalen. Og Bryggerfest startede egentlig også lidt som en punkrock fest, men er blevet mere end det.
Mikkel: Det er alternativ musik spredt over forskellige genrer.
Casper: Musik som ikke normaltvist får spilletid på andre festivaler. Gennemgående for festivalprogrammet er, at det er musik vi selv kan lide, og som måske udfordrer publikum lidt og har noget kant.
Mikkel: I starten ville vi bare have en masse rockmusik, men vi er endt med meget mere end det. Vi har for eksempel Perennial Flax som er neo-folk, Secret Life som er baseret på synthesizer og trommemaskine, og Urbanoia og Bloodsuckers fra Norge spiller hardcore punk. Der er lidt af hvert.
Casper: Men der er en rød tråd.

Lappland: Hvad er den røde tråd?

Casper: Det er energi, 100%.
Mikkel: Energi og ærlighed.

Lappland: Hvordan er programmet anderledes end fra sidste år?

Mikkel: Det er meget anderledes. Sidste år var der meget rockmusik. Som vi nævnte før, er programmet mere varieret i år. Og et band som Cold Pumas fra England minder umiddelbart ikke om noget fra sidste år.
Casper: Men igen handler det om energi, som er et vidt begreb. Ligesom sidste år har vi booket energisk musik, som vi synes, er fedt.

Lappland: Sidste år arrangerede I festivalen i Dome of Visions, i år er det på V58 – hvad tænker I om det?

Mikkel: Vi har hele tiden vidst, at Dome of Visions ikke ville være en mulighed i år, fordi den ville blive flyttet. Det har hele tiden været en del af planen, at vi skulle finde et nyt sted. Vi har skullet gøre noget ekstra for at gøre festivalen speciel i 2014, fordi rammerne gjorde festivalen virkelig speciel sidste år. Det havde ikke været muligt at opleve den slags musik i sådan nogle rammer før. Så var udemærket klar over, at hvis det skulle blive lige så fedt i år, så var vi nødt til at gøre noget ekstra. Og det har vi så gjort ved for eksempel at booke lidt bredere og flere bands fra udlandet. Vi har også flere bands på programmet end sidste år, og festivalen er blevet udvidet med en ekstra dag. Jeg må sige, at jeg synes festivalen er endnu mere spændende i år end sidste år.
Casper: Rent lydmæssigt kommer det til at blive bedre. Akustikken i domen sidste år gjorde det ikke muligt for nogle bands at spille med optimal lyd. Det klædte nogle bands, men for andre var det en klar ulempe. I år kommer de lydmæssige rammer til at kunne omfavne det hele.
Mikkel: I Dome of Visions var det lige så meget en oplevelse, som det var en koncert. At se et band i de rammer var i hvert fald en stor personlig oplevelse. I år er det et regulært spillested med ordenlige lydforhold, så musikken er mere i centrum i år.

Lappland: Har Aarhus virkelig brug for en festival mere, hvis man må provokere lidt?

Mikkel: Aarhus har altid brug for en festival mere.
Casper: Hvad skulle der ellers ske?
Mikkel: Jeg går ud fra, at du refererer til Flux Festival og Pop Revo. Jeg synes Pop Revo, Flux Festival og Bryggerfest er tre meget forskellige festivaler, selvom alle tre forholder sig til og arbejder med alternativ musik. Flux festival booker udelukkende dansk musik og har et langt bredere og eksperimenterende program. Pop Revo er bl.a. gode til større udenlandske bands. Bryggerfest har blandt andet noget punk og hardcore, som man ikke finder på de to andre festivaler.

Lappland: Havde I en fælles vision, da I startede festivalen?

Mikkel: Nej, det var totalt kaotisk. Vi havde absolut ingen planer om noget som helst. Vi tænkte bare, at vi ville lave en festival, og så ville vi bare booke de bands, vi selv kunne lide. Og så skulle vi være enige om det hele. Det var den eneste plan, der var. Det hele var meget umiddelbart.
Casper: Det var meget sådan “Jeg synes det her band er svedigt, er I klar på det?”, og så skrev vi til dem. Længere var den ikke. Men det var ret kaotisk.
Mikkel: Det er stadig kaotisk. Det er lige om lidt, og jeg synes ikke, vi har styr på en skid.
Casper: Det havde vi heller ikke sidste år, og det virkede jo.
Mikkel: En anden forskel fra Bryggerfest til Pop Revo og Flux er, at vi finansierer alting selv. Alt er fra egen lomme. Så det er lidt knald eller fald.
Casper: Men vi er sikre på, at der er en masse mennesker, som sætter pris på det, vi laver.
Det er også en ret død periode. Folk mangler noget i den periode, og det mener vi, at vi kan give dem. Og hvis vi ikke kan, så er det bare ærgerligt. Så må det løses med et overtræk. Det handler bare om at have det sjovt.

Lappland: Hvad glæder I jer mest til?

Casper: Det er ærgerligt at Buster ikke er her. Så kunne vi også have hørt, hvad han var klar på.
Mikkel: Jeg må indrømme, at jeg glæder mig virkelig meget til at se Secret Life. Jeg har set én koncert med dem, og det var en virkelig sej koncert! Jeg havde ikke hørt det før og vidste ikke helt, hvad jeg skulle forvente, og så blev jeg virkelig positivt overrasket. Så det glæder jeg mig til at se igen. Og så glæder jeg mig selvfølgelig til at se Cold Pumas. Og Sick Hyenas fra Hamborg. Og så glæder jeg mig helt vildt til at se Pleasure fra Aarhus – de laver nogle virkelig gode sange og er et band, man skal holde øje med!
Casper: Sick Hyenas. Og Pleasure – de bliver bedre og bedre for hvert show, de spiller. Teen Beams, som jeg ikke har set før og som ligger en lille smule ved siden af mine normale præferencer.
Mikkel: Jeg glæder mig også virkelig til at se Infuse Huddle. Jeg ved slet ikke, hvad jeg kan forvente. Jeg har hørt fra en kammerat, at de skulle være vildt seje live. Og så er de fede, de ting der ligger på internettet.
Casper: Og nordmændene – vi har ikke set Bloodsuckers endnu. Det hele bliver spændende!
Mikkel: Vi glæder os til at se det hele.
Casper: Mikkel og jeg spillede en koncert i Helsingør, hvor vi spillede sammen med Microbes, der spillede debutkoncert. De skal spille sent på festivalen. Det var virkelig blæst. Meget ærligt og umiddelbart. Fuldstændig kaotisk og pisse fedt. Vi kiggede bare på hinanden og tænkte “Microbes – yes, de skal med. 100%.”

Lappland: Var det ikke næsten hele line-uppet?

Mikkel: Jo, men vi glæder os jo til det hele! Det skal siges, at jeg tror det bliver virkelig fedt på V58. De har en virkelig fed scene, og der kommer dj’s nede i kælderen, hvor man kan ryge smøger og fyre den af. De er nogle virkelig cool folk, dem der har det.
Casper: Det bliver nok ikke lige så stressende for os arrangører, som det var sidste år. Det håber vi i hvert fald ikke.

Lappland: Har I en sidste bemærkning?

Casper: Shout-outs til alle bands som er for syge og skal spille på Bryggerfest.
Mikkel: Vi vil gerne sige stor tak til Flux Festival, som har hjulpet os rigtig meget.
Casper: Og tak til Aarhus!

Hold dig opdateret her.

//Kim & Tobias

Skriv et svar

