Flux Festival 2014 Q&A

2014 er året hvor Flux Festival, for anden gang, smider en musikalsk atombombe af musik fra den bedste danske scene over Aarhus. For at varme op til lejligheden, har vi på Lappland bedt en af bagmændene for festivalen, Alexander Julin, om at svare på en række spørgsmål. Læs her om, musikalske rutsjebaneturer, opgør med den traditionelle festival og om at ”gøre det selv”.

 

Om en uge løber anden omgang af Flux Festival af stablen, og et forsigtigt estimat fortæller, at der meget vel kan komme op imod 500 gæster ind ad dørene. Hvad kan jeres gæster i år forvente når de besøger Flux Festival 2014?

Vores gæster kan forvente en udfordrende festival, ikke kun i kraft af den fortsat brede booking, men også i forhold til programmets planlægning. Eksempelvis kan man i streg opleve Assembler, Lower og Plants fredag aften eller Jonas Frederiksen, Glow Kit og Sol lørdag. Den kronologiske sammenhæng af koncerter “komplimenterer” altså ikke i alle tilfælde lige meget hinanden – i stedet medvirker de formentlig til en stærk rutsjebanefornemmelse, ikke blot tempo- og genremæssigt, men også eksempelvis stemningsmæssigt. Hvis ikke det var tydeligt sidste år, så er den brede profil i hvert fald kun blevet tydeligere for publikum at opleve på egen krop, og altså ikke kun noget der fremgår af vores program-plakat. Musikken, som så meget andet, bliver først rigtig spændende, når man står i spændingsfeltet mellem dets modpoler, og dette synes jeg der er rigeligt med muligheder for ved dette års festival.

 

I beskrivelsen om festivalen fortæller i om et fokus omkring musikken, som centreres om ”manglende brancheværdig”, ”kompromisløshed” og ”anti-kommercialisme”. Disse udtryk gør sig også gældende for sidste års beskrivelse. Er det det samme stilistiske og musikalske udtryk vi kan forvente os af festivalen i år, som vi kunne sidste år?

Både ja og nej. Vi har en vis forudindtaget idé om hvordan drømmeprogrammet har skullet se ud, både sidste år og i år, men vi er meget opmærksomme på, at vi ikke booker ensidigt. Dette års program er endt med at være en kende mere elektronisk end det forrige, men der er (ligesom sidste år) også plads til punkrock såvel som den frie form. Hvad angår det stilistiske udtryk, har jeg ingen idé, men musikalsk set er det svært at vurdere, i og med at musikken er i konstant bevægelse, og derfor er Flux Festival også. Ikke fordi, at vi lader os diktere som Festival af trends, men fordi at vi i så høj grad interesserer os for hvor tids øjebliksbilleder af den musikalske undergrund og de bookede bands aktualitetsværdig.

 

I løbet af tiden der er gået siden Flux Festival 2013 lukkede ned, har vi, publikummet, kunne opleve talrige koncertarrangementer omkring Aarhus, hvor jeres navn også står bag. Heriblandt har man kunne overvære Robert Turman, Dean Blunt, Tim Hecker og nu snart Amen Dunes. Hvilke overvejelser har I gjort i forhold til, ikke blot at være en festival, i festivalens reneste forstand?

Vi har i hvert fald ønsket at bryde op med den traditionelle festivalmodel i så høj en grad, som det har været os muligt. Derfor var det eksempelvis også muligt at komme gratis til Robert Turman + Rosen og Spyddet, ved visning af billet til årets program. Men samtidigt er det selvfølgelig også et udtryk for, at vi ikke blot føler behov for at bidrage til Aarhus’ kulturliv én gang om året; der er fart på nu her, den musikalske kreativitet vokser med en energi, der også kræver som arrangører, at man forholder sig til den løbende – både ind- og udlands. Derudover er navne som Dean Blunt, Hecker, Turman og Amen Dunes favoritter blandt Flux, men vi har ikke lyst til at bryde med festivalens profil som værende 100% dansk ved at præsentere internationale bands til den. Det er ikke dét festivalen favner om som sådan, men noget vi er særdeles åbne for derudover, hvis vi kan stå inde for det.

 

For mange, inklusiv mig selv, kunne jeg forestille mig, at flere af navnene på programmet har en ret ukendt klang. Det kan derfor være formålstjenligt at vide, som gæst, hvornår man i hvert fald ikke skal tappe blæren for vand. Så måske du kunne fortælle os, hvilke 3 bands du ville anbefale den nysgerrige festivalgæst ikke at blive væk fra, og hvorfor ikke?

Det er selvfølgelig fuldt ud op til publikum selv, hvordan de vil gribe festivalen an, men jeg ønsker ikke at fremhæve enkelte navne frem for andre, i og med at det er vores egen opfattelse, at festivalens værdi bliver størst i dets helhed. Det er summen af de forskellige koncertoplevelser, der gjorde sidste års festival til en succes i mine øjne, og dette tænker jeg også er gældende i år. Til Flux Festival er der rig mulighed for at opleve adskillige måder at tolke og skabe musik på blandt de forskellige artister. Vi ønsker måske højst, at publikum har interesse i at træde ud af deres “comfortzone” til Flux Festival, men så igen; jeg ved ikke om meget andet overhovedet er muligt, medmindre man kun ønsker at opleve enkelte koncerter.

 

At dømme ud fra den nylige opblomstring af mindre danske festivaler i løbet af de seneste år, kunne det ligne, at der er opstået en øget efterspørgsel for den slags musik som netop har en ”manglende brancheværdig”. Hvad tror I er sket herhjemme i Danmark, siden disse festivaler fødes og får lov til at gro videre?

Mit umiddelbare bud, er vel at der på alle fronter af det musikalske DK er sket en art domino-effekt. Musikeres kreativitet smitter af på hinandens arbejde, og derfor er der også sket en opblomstring af musikalske projekter indlands (bl.a. også de mindre branchevenlige), og derved opstået incitament til at lave festivaler. Hvad angår festivalarrangørerne, tør jeg ikke udtale mig særlig generelt, men jeg kunne let forestille mig, at opfattelsen af at man “sagtens kan gøre det selv”, er blevet mere udbredt. En anden grund til, at jeg tror at mange nyere festivaler, får lov til at gro videre er, at de også sælger på idéen eller konceptet i sig selv, og eventuelt kan tilbyde at opleve musik på andre præmisser eller i uvante omgivelser (Festival of Endless Gratitude, Sejerø, Wasn’t Born To Follow, Phono, samt adskillige andre). Og blot dét at opleve musik indenfor andre rammer, bidrager tit med en intimitet til musikken, der ofte går tabt på forhånd ved de mere etablerede spillesteder f.eks.

 

Som en sidste, lille bemærkning, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilke betænkninger der ligger bag navnet ”Flux Festival”?

Fokusset på den evige strøm af musikalske forandringer.

 

Festivalen starter d. 21. august på Radar, hvor det herefter de to efterfølgende dage foregår på A- og B-Huset ved Godsbanerne. 22 bands, billige white russians og 150,- kroner for tre dages god tid. Følg med på linket herunder, og bliv opdateret omkring nyheder og eventuelle ændringer eller klik på linket under dét, og lyt til en playliste sammensat af arrangørerne med musik fra årets festival:

https://www.facebook.com/messages/100000153715878#!/events/440142652797346/?source=1

Buster.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s