Freddy The Dyke

freeddyy cropUnder en tur igennem Holland havde jeg i slutningen af september for første gang fornøjelsen af den norske trio Staer i støjende, levende live. Under selv samme Hollandstur blev jeg introduceret for Freddy The Dyke. Her er tale om en duo der bevæger sig i omtrent samme støjende inferno af et musikalsk frirum som Staer. Og så er de to minsandten byfæller.

I bilen på vej hjem fra Holland var jeg forundret over både koncertoplevelsen med Staer og opdagelsen af Freddy. Lange køreture på passagersæder er perfekte til fordøjelse af blandt andet musikalske indtryk. Mest forundret var jeg over, at disse to bands begge kan kalde Stavanger deres hjemby – vel at mærke uden at dele nogen bandmedlemmer. Stavanger er på størrelse med Aalborg, så at der skulle herske en niche af en musikalsk tendens som denne (se også Ultralyd, Litlabø Fridsklubb, Noxagt) i så lille et vækstlag og et så afsides sted som på Norges vestkyst var mig helt ubegribeligt. Og er det stadig.

Nok om geografisk usandsynlighed og mere om Freddy. Freddy The Dyke består af Bendik Andersson og Gaute Granli på henholdsvis trommer og guitar/skrål og er altså del af en vanvittig vestnorsk støjrock bølge. Det kan være svært som lytter at gribe et band som Freddy The Dyke an. Skal man forholde sig til dem som man forholder sig til alle mulige andre rockbands eller skal man til at overveje noget med kunstneriske hensigter og så videre. Bliver det for tænkt eller går for meget op i hat og art-briller, kan det hurtigt blive svært som musikelsker at give sig hen og lade sig opsluge. Og her er smertetærsklen selvfølgelig forskellig fra person til person. For mit eget vedkommende står og falder det ganske enkelt med, om de eksperimenterende tilbøjeligheder forstærker den musikalske oplevelse mere end de distraherer. Et af mine bedste koncertminder nogensinde overhovedet er med italienske Zu på hedengangne Musikcaféen i Aarhus. Min brandert var på sit højeste og jeg stod lige foran fronthøjtaleren. Jeg opgav hurtigt at tælle med på de tarvelige takter og var under resten af koncerten fritaget fra at skulle orientere mig. Hvilket var befriende. Da først jeg havde givet slip, handlede det bare om at mærke dommedagsbølgerne og de omkuldvæltende grooves. Og at give sig hen til det og blive opslugt af det. Her sejrer musikken der udfordrer. Og her er Freddy The Dyke på hjemmebane. Glem orienteringen og giv dig hen til omkuldvæltningen siger jeg bare!

Freddy The Dyke udgav i foråret deres første LP og er netop draget på deres første Europaturné. De kan fanges de fleste andre steder end i Danmark.
Føromtalte Zu kan opleves i Aarhus, Aalborg og København i slutningen af november.

Tobias

Skriv et svar

