Årets bedste, pt. 1

Spruce-forest-night-sky-stars_-_West_Virginia_-_ForestWander2I dag og de næste dage vil hver af Lapplands skribenter liste musikalske højdepunkter op fra året 2014. I dag er det Troels W. Thomsen, der kigger på danske og udenlandske udgivelser og giver sit bud på årets bedste koncert.

Årets bedste fra Danmark

Frugterne fra forskellige danske musikalske grupperinger var igen i år solmodne og saftige. Iceage’s nye country-spjæt gjorde mig glad, og Yung’s ligefremme ungdommelighed får mig til at nævne deres debut LP Falter som årets bedste. En fantastisk trio både live og på plade, hvis man blot er en smule til figursyet garagerock og hårdthuggende grunge.

Men hey også andre ting har rykket i Danmark. Tex Fuller udgav et bånd, hvor sangen In Youth is Pleasure ramte mig et blødt sted med amerikanskklingende guitarindie af den tidløse slags. Gooms’ skizofrene pop fik sat krogen i mig i december, og enmandsprojektet Several Things gav mig gåsehud også lang tid efter maj måneds Pop Revo. Haps.

Forglem ej heller Snaredrum-debuten, hvor legesyg rock fra Aarhuskanten fik 90’er indie’en gjort aktuel igen. Og hvad med Synd og Skam-nummeret Føles Ikk Som at Falde? Godt! Et ganske vildt dansk år.

Årets udenlandske album

Australske Total Control udgav i 2014 deres anden Lp, Typical System.  Nummeret Expensive Dog derfra udgjorde et væsentligt højdepunkt på en mix CD, der fulgte mig og et par venner på biltur rundt i Tyskland i sommer. Der findes dårligt en bedre måde at få hamret sange fast i hjernebarken end at høre dem gentagende gange på tyske motorveje.

Sangen i sig selv er en hårdtslående garagerocksang med en dystopisk underskov af mørke. Senere fik jeg pladen, og hvad der overraskede mig mest, var de mange råt tilhuggede synthpopsange, der udgør halvdelen af pladen. Især sidste sang Safety Net med sine helt enkle trommemaskinerytme, keyboard-melodiflader og let afkodelige omkvæd tog mig med storm.

På pladen er vekselvirkningen mellem de to sangtyper – fuld hammer mørk garagepunk og minimale synthpop stykker – en dynamik, der får pladen til at holde selv efter rigtig mange gennemlytninger.

Af andre plader, der har stået mig nær i 2014, skal Shabazz Palaces – Lese Majesty, Tense Men – Where Dull Care is Forgotten og Parquet Courts – Sunbathing Animals også nævnes.

Årets udenlandske sang

Viet Cong fik skruet forventningerne til deres 2015 debutalbum helt i vejret med den velafmålte Continental Shelf. White Lung fra selv samme kanter ramte hovedet på sømmet med udbruddet Drown the Monster fra albummet Deep Fantasy.

Der var Naomi Punks surf-støjrock-single Television Man fra albummet af samme navn og Sean Nicholas Savage’s fløjlsbløde Naturally.

Alligevel render min korttidshukommelse af med sejren. Den seneste måned eller to har Stockholm pigebandet Moon City Boys ramt mig dagligt med singlen Rockets. Det er en halvlangsom powerpopsang skruet perfekt sammen af Phil Spektor klingende wall of sound og naiv punkrock som den, K Records indfangede årtier tilbage med bands som Beat Happening og Mecca Normal. Storslået og simpelt. Rockets med Moon City Boys er en keeper og årets sang.

Årets koncert

Jeg ved ærlig talt ikke hvilken koncert fra det forgangne år, jeg sætter mest pris på. Fire! Orchestra på Jazzhouse gjorde et enormt indtryk. 30 musikere på scenen styret af Mats Gustavsson, der med afsæt i gakket jazz skabte episke fortællinger med fuld støj på.

Shabazz Palaces på Vega var befriende anderledes end de rockkoncerter, jeg normalt frekventerer, Ought på Wasn’t Born To Follow var hypnotiserende i deres nærvær, mens White Lung på Loppen var en lektion i, hvordan et scenegulv skal indtages.

Årets bedste koncert var, når alt kommer til alt, ikke en af disse, men summen af alle de koncerter, jeg oplevede mellem værktøj og høvlbænke på Trøjborg Beboerhus eller på betongulvet på Mayhem eller i vores eget køkken over KB18, hvor både Gooms og Fluorescent Heigts lagde vejen forbi. Altså koncerter udenfor de etablerede koncertsteder, hvor band og lytter mødes på tæt hold uden kunstige barrierer. Mere af det næste år.

/Troels W Thomsen

One thought on “Årets bedste, pt. 1

  1. Pingback: Nytårsmix | LAPPLAND

Skriv et svar

