Birthgiving Toad

1898153_666875210024818_871943339_nNoget musik er priviligeret musik. Familiearven hedder Universal, Warner eller Sony, der sidder hundredvis af medarbejdere med et eneste formål om at promovere denne ene lyd, og fanskaren betaler gladeligt 300 kroner for en – på en god dag – rædselsfuld duft, fordi det rigtige ansigt er på flasken. Kært barn har mange navne, men lad mig kalde det den kommercielle opmærksomhed i denne omgang.

 

 

Med andet musik er det anderledes. Glem familiearven, medarbejderne og parfumen. Her er det styrken af én mand, der holder hjulene i gang. Den kommercielle opmærksomhed er selvsagt fraværende her, men der stadig opmærksomhed. En helt anden slags dog.

Birthgiving Toad er et eksempel på denne slags opmærksomhed. Jeg faldt først over Lasse Bækby Buchs soloprojekt i forbindelse med udgivelsen ‘As Fruit Hat’ (Tambourhinoceros) fra 2012. Dragende kompositioner med overraskelser pakket tæt i hver afkrog af opbygningen. Første lyt var som en slentretur i en labyrint, hvor jeg på ingen måde anede, om jeg kom fremad, tilbage, til siden eller ud. Under normale omstændigheder en ganske angstprovokerende tilstand men ikke her. ‘Circles’ siger du? Fint nok, jeg var på.

Efter adskillige tavse måneder kom der for 4 dage siden en subtil, dog informationsklar bekendtgørelse fra Birthgiving Toad: ‘New album, guys!’. Vedhæftet den kortfattede udmelding var et Soundcloud-link. Nyeste skud på stammen hedder ‘Melts’, og er endnu engang et virvar under kontrol. Det er sgu okay ikke at vide, hvor man skal hen. Bækby Buch styrer skuden, og jeg løsner grebet og lader mig blive ført.

Apropos førnævnte opmærksomhed så har jeg bemærket, at selvom Birthgiving Toad næppe er ugens undgåelige eller buzzword på diverse af de større musiksites, er det alligevel genkendeligt for mange. I mund til mund-henseende er det kommet langt, og min erfaring er, at der er næsten udelukkende positive tilkendegivelser omkring projektet. Kommerciel opmærksomhed er nødvendigt for nogle. For andre handler det bare om at være god til dét, de laver. Så kommer resten af sig selv.

/Kim

Skriv et svar

