ML Buch

ML BuchVideo + Q&A: Et sted mellem fritsvævende field recordings af antropologisk art, snurrende noise og sylespidse popmelodier arbejder Berlin-bosatte ML Buch. For nylig udgav hun sin første single “Flow”, der er indspillet i samarbejde med en række dygtige folk fra det Københavnske musikmiljø. Vi sendte en håndfuld spørgsmål til Berlin og fik både svar og en opmærksomhedsslugende musikvideo retur. Se og læs med her.

 

Hvad er ML BUCH?

ML Buch: Jeg hedder Marie Louise Buch og ML BUCH er egentlig bare et ultratørt alias, hvorunder jeg skriver og udgiver musik. Jeg kommer fra København, men bor i øjeblikket i Berlin.

Hvilke tanker og ideer ligger bag?

ML Buch: Jeg går meget op i stemning, energi, nerve, detaljer, kontraster og dynamik. Jeg synes, det er sjovt og udfordrende både at lave instrumental musik og vokalbaseret musik, og nogle af mine numre indeholder mange elementer og effekter, mens andre har et mere simpelt og nøgent udtryk.

Jeg kan godt lide blandingen mellem noise, eksperimenterende musik, riffbaseret rock, gode, solide popmelodier, store varme syntharrangementer og repetitiv og dronebaseret musik, så jeg tror, jeg bevæger mig i det spændingsfelt, men jeg er ærligt talt ikke sikker, jeg synes, det er super svært selv at genrebetegne det, jeg laver. Sådan helt overordnet følger jeg min intuition og prøver alt muligt af. Der er så mange strømninger og meninger, man kan blive påvirket af, og jeg tror, det er vigtigt at holde tungen lige i munden og se, om man kan stole på egne ører og egen drivkraft.

Hvordan opstod nummeret Flow?

ML Buch: For et år siden rejste jeg i en måneds tid gennem Vietnam for at optage og indsamle lyde og i det hele taget dyrke den sydøstasiatiske musiktradition. “Flow” er baseret på lyde, jeg havde med hjem, blandt andet et sample med et vietnamesisk folkemusikorkester og et par samples med en đàn bầu – et vietnamesisk monochord instrument. Jeg ville gerne lave et drone-agtigt nummer, en rejse gennem forskellige lydlandskaber, som havde en drivende og intens energi.

Videoen til nummeret er ret betagende. Hvad er historien bag?

ML Buch: Jeg har forsøgt at lave en video med et ret enkelt og rent udtryk. Den er endt op med at være blød, glinsende, pulserende og bølgende, måske småfrastødende og dragende på samme tid. Det passer ret godt til nummeret, synes jeg.

Har du et helt album på vej? I så fald vil du fortælle lidt om det?

ML Buch: Jeg regner med at udgive et ægte album i løbet af efteråret, men i første omgang kommer der et nummer mere ud inden sommer, hvilket jeg ser helt vildt frem til. Jeg har arbejdet med musikken længe, så det er trippet og skønt at få den ud og være noget i kraft af den/dem, der lytter.

____________________________________

Om hvem der har hjulpet med indspilningen fortæller Marie Louise:

“Patrick Kociszewski fra post-punk bandet LESS WIN er med på bas, Oliver Laumann fra det helt nye og fantastiske band IRAH og trommeslager i Frisk Frugt har indspillet trommer, og Anja Tietze fra space-pop bandet Ice Cream Cathedral har bidraget med vokalsamples. Jeg har mixet med Rune Borup, som blandt andre har arbejdet med I Got You On Tape, Vinnie Who, Girls In Airports, The Late Great Fitzcarraldos og mange andre gode bands.”

___________________________________________

Troels W. Thomsen

Skriv et svar

