Collision With An Insignificant City

10557117_464158390400311_3571637620429080570_oInterview: ‘Aarhus er midt i en musikalsk oplysningstid’ lyder det fra arrangørerne bag Collision With An Insignificant City; et projekt som udfolder sig første dag på den populære festival, Pop Revo i Aarhus. En dristig udmelding men ikke mindre sand af den grund. Helt konkret byder arrangementet på en samling af Aarhus’ bedste, kort men godt, én efter én som perler på en snor.

 

 

 

 

 

Her på Lappland er vi ikke i tvivl; Aarhus har ikke kun synliggjort sig som en vigtigt sted for dansk musik – byen har tromlet og trumfet ved adskillige anledninger. Midt i det florerende virvar af idéer, kræfter og ikke mindst eminent musik har et par af scenens folk valgt at holde hvile for en stund. Ganske enkelt stoppe op og trække vejret – holde fast i et øjeblik, som potentielt forsvinder lige så pludseligt, som det startede.

Lappland fangede Mikkel Holm Silkjær – den ene af de to (Jeppe Berg tæller nr. 2) bag projektet – til en snak om både projektets praktiske karakter og dens sigte og formål på et (lidt) dybere plan.

Fortæl lidt om projektet – hvordan kom I på idéen?

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke rigtig kan huske det. Jeg tror, jeg havde snakket med Nikolaj (læs: Nikolaj Thorenfeldt, Pop Revo-arrangør) om at lave en Aarhus-compilation, og så sagde Nikolaj: ’Det gør vi til Pop Revo, og så gør vi det live’. Så blev det mig og Jeppe Berg – som arrangerer bl.a. Flux festival – der kom til at stå for det. Så det er os, der er ansvarlige for at booke de bands, som skal spille og være en del af det.

Og hvem er det så helt præcis?

Det er tretten lokale bands, som vi mener, har haft en stor betydning for den scene, der er i Aarhus lige nu. Det er jo sikkert nogen, der ikke er enige i det, der er blevet udvalgt, og det er helt fair. Men sådan er det.

Så hvad kommer der til at ske denne ene aften på Pop Revo?

Det kommer til at foregå i omkring to timer på Radar i Aarhus. Hvert band skal cirka spille 1-2 sange alt efter varighed. Og så bliver det hele optaget, mixet og derefter udgivet på dobbeltvinyl på Shordwood Records.

Så det bliver i Aarhus?

Ja, det bliver i Aarhus!

Hvordan har folks reaktion været, når I har kontaktet dem og hørt, om de ville være en del af det?

De fleste folk har reageret rigtig positivt på det. Men der er da også folk, som synes, det lyder urealistisk og måske er et lidt kaotisk projekt. Det synes jeg til dels også selv. Det er ikke urealistisk, men jeg synes, det er lidt kaotisk. Jeg mener – tretten bands på to timer er jo fuldstændig sindssygt. Især når vi snakker bands, der strækker sig på alle mulige forskellige genre.

Men generelt har der været vildt god opbakning omkring det. Udad de fjorten vi har spurgt, er der tretten, der har indvilliget i at spille.

Hvordan har I gjort med setup? Er der nogen bands, der er blevet nødt til at skalere meget ned i forhold til, hvad de plejer?

Vi har ikke haft lyst til, at folk skulle ændre på deres setup, hvis de ikke gad. Vi har opfordret til, at de skulle gøre det så simpelt som muligt, men er der et eller andet instrument, de ikke kan spille uden, så skal de ikke det. Det er vigtigt for os, at de ikke føler, de går på kompromis med deres lyd. Meningen med projektet er jo, at det skal kunne give et godt øjebliksbillede af, hvordan scenen er lige nu. Så derfor går det ikke, hvis folk skal ændre for meget.

Har I lagt nogle retningslinjer for, hvilke sange de forskellige bands har skulle udvælge?

Nej, egentlig ikke. Det er fuldstændig op til bandsne selv, hvad de vil spille. Så det kan enten være helt nye sange eller ting, der i forvejen er udgivet eller bare sange, som folk kender.

Ved I – jer bag – overhovedet, hvad folk har tænkt sig at spille?

Nej, det aner vi faktisk ikke. Ikke endnu i hvert fald!

Lige for at vende tilbage til noget, du sagde før. Det er ret interessant, at du snakker om, at det er et tidsbillede af, hvad Aarhus kan lige nu. Hvad tror du, der sker i fremtiden i forhold til Aarhus? Bliver det ved med at vokse, eller hvad er din umiddelbare føling med det?

Jeg synes, det er svært at sige. Jeg kunne godt forestille mig, at det på et tidspunkt døde ud igen. F.eks. skete der en masse i Aarhus i slut halvfjerdserne, start firserne med en masse fede bands, koncerter og festivaler osv., men det stoppede igen og døde lidt ud. På den anden side synes jeg, at vi i Aarhus efterhånden har bygget et stort netværk op, og der er så mange mennesker, som arrangerer koncerter, solide festivaler og spiller i bands. Der er folk her, der virkelig har formået at få sat Aarhus på landkortet. Så jeg ville ikke blive overrasket, hvis det blev ved med at udvikle sig. Og jeg håber da, at der er nye, unge mennesker, der kommer til og fortsætter.

Er det måske også idéen med det? Og derfor at man har et ønske om at lave sådan noget som Collision With An Insignificant City? Fordi det er jo ikke til at spå, hvad fremtiden bringer, så det er en måde at holde fast i et øjeblik?

Lige præcis. Og det er også derfor, jeg synes, at navnet passer så godt. I manges øjne har Aarhus været ret ligegyldig i lang tid. Og det er ikke tilfældet længere. Nu kender folk godt til det.

Er det vigtigt at gøre folk opmærksomme på Aarhus – eller har I nok i jer selv?

Nej, jeg synes ikke, det er vigtigt at gøre folk opmærksomme på, hvad der sker her. For mig personligt handler det lige så meget om, at jeg om 20 år kan sidde med denne her plade og tænke tilbage og vide, at det var jeg en del af. Og mine venner også. Og det var os, der skabte det. Det er jo et bevis på, at vi har udrettet noget her i Aarhus. Det er det, der betyder mest for mig.

/Kim Ambrosius

Eventet er gratis med partout-billet til Pop Revo. Læs mere og følg med her.

 

 

Skriv et svar

