Girls Names

11916082_978183498868607_1529119440393020422_n

Her er Girls Names. En hæsblæsende kvartet fra Belfast som koncentrerede balancerer på den fine linje mellem post-punk og new wave. Dette band giver anledning til anvendelse af en noget udtrådt metafor. Min umiddelbare og ærlig grund til dette er, at jeg synes, det er passende. Faktisk så passende at jeg ikke har kunne komme på andet, siden sammenligningen først fik sat sig. Med alle kortene på bordet, mine intentioner og indlæggets præmis blotlagt, kan jeg endelig komme til det.

 

Girls Names har tilsluttet sig stimen af nye udgivelser dette efterår. Albummet ‘Arms Around A Vision’ blev udgivet den 02. oktober på britiske Tough Love Records (også hjem for danske Yung og Communions) og er allerede blevet taget imod med åbne arme af de fleste kritikere på europæisk territorium.

Og ja, så var der den der metafor, jeg advarede om. Girls Names er ligesom et stykke fyldt chokolade. Nummeret ‘Reticence’ fra den nye udgivelse er den musikalske pendant til sådan én lille fætter. Du har noget, som du umiddelbart ser, det første ydre lag og så noget helt tredje i midten.

Det første, man ser, er afbleget hår, klare linier og sort. Visuelt dét jeg kalder for en tegning tegnet indenfor linjerne. Eller med andre ord: En rimelig standard afspejling af hvordan et britisk band, der laver skrattende og distorted musik, skal se ud. Ikke den store overraskelse der.

Så er der skalden/indpakningen/det første (og sidste) du får lov at sanse. Mørkt, hårdt og svært at knække. Den her skal du kæmpe lidt med. Men det kradser alle de rigtige steder og er fandens godt alligevel.

Så kommer midten/fyldet/substansen om man vil. Cremet og fløjlsblød. I det her tilfælde betyder det en velproducerende melodi, der rejser hele vejen til sydspidsen af din tappende fod. Et afbalanceret afbræk af og kompliment til intro og afslutning, som kærtegner poppen og sender lange blikke til punken.

Chokolade til side, så er Girls Names værd at give et lyt. Start her, og tag hele turen, når du føler for det. Jeg spår en ny afhængighed, der ligger og lurer

/Kim

 

 

One thought on “Girls Names

Skriv et svar

